Prachtige tulpen voor cliënten Omring Bovenkarspel

Tekst Piet Reus, foto aangeleverd

Deze actie kwam tot stand nadat het thuiszorgteam een e-mail met een verzoek had verstuurd aan De Wit Transport B.V./Bloembollen B.V. in Bovenkarspel.

Arjan Rood -vertegenwoordiger van het bedrijf- kwam met de plezierige mededeling dat de gevraagde 90 bossen tulpen gratis ter beschikbaar werden gesteld. De contactpersonen van het thuiszorgteam, Margriet Beumer en Marry van Dijke, waren dolblij met die toezegging.

Code rood

Bij ‘zorg thuis’ komt de verzorgster in principe 2 keer per dag langs. Er kan worden geholpen met de dagelijkse verzorging, wondverzorging, begeleiding- en zorg bij dementie en nog veel meer. “In die periode van 7 t/m 14 februari hebben wij extreme sneeuwval en ook strenge vorst gehad. In dagen werd code rood afgegeven, dan telt het ‘slecht-weer-protocol’. Dat houdt in, dat op zulke momenten alleen de hoogstnoodzakelijke zorg wordt gegeven, dus geen onnodige risico’s.”

Dankbaarheid geste

Margriet en Marry vinden dat zij op zulke momenten ook een bijzondere taak hebben. Gezamenlijke reactie: “Die winterse periode geeft al meer eenzaamheid en dan komen wij ook nog niet. Wij hebben dan evengoed wel telefonisch contact, maar toch.” Zo ontstond het verzoek voor de tulpen. “Wij hebben deze prachtige bossen met zijn vijven kunnen bezorgen. Dan ontdek je dankbaarheid en blijheid bij de mensen voor die gedane geste.”

Eerdere actie

Eerder -dat was in de maand maart 2020 hebben de dames ook al eens ‘de stoute schoenen aangetrokken’. Een verzoek voor een bloemetje is toen bij Karel Bloembollen gedaan. “Ook dat werd positief gehonoreerd. Ook toen waren ‘onze’ cliënten blij verrast.” Margriet en Marry sluiten af met: “Het team organiseert de zorg, maar denkt ook na wanneer de weersomstandigheden code rood aangeven.” Dat zegt veel over hoe zij met hun werk bezig zijn.

Piet Reus