De leukste baan tussen de boeken en leerlingen

Op de foto: Linda Visser adviseert een leerling in de mediatheek op het Martinuscollege. Foto gemaakt door Marcel Rob.

“Welke mediathecaris maakt de mediatheek mooier?” Bij het Martinuscollege in Grootebroek weten ze daar het antwoord wel op: Linda Visser. Door haar betrokkenheid en creativiteit is zij genomineerd voor Mediathecaris van het Jaar. Daarnaast is de mediatheek van de school ook nog eens genomineerd voor de Nationale Mediatheek Trofee.

Linda Visser is mediathecaris en mediacoach op het Martinuscollege. Met een collectie van meer dan 15.000 items, een prachtige lichte ruimte en een team bestaande uit 2 vaste medewerkers en 11 enthousiaste vrijwilligers én veel vrijheid om nieuwe activiteiten te initiëren heeft zij een afwisselende, en zoals zij zelf zegt, de leukste baan tussen de boeken, leerlingen en leraren.

Blijk van waardering
Medewerkers van de school hebben zowel de mediatheek in haar geheel als Linda individueel genomineerd voor respectievelijk de Nationale Mediatheek Trofee en Mediathecaris van het Jaar. “Een prachtige blijk van waardering”, aldus Visser. Op de vraag waarom ze denkt genomineerd te zijn, antwoordt zij: “Ik probeer steeds actueel te zijn door veel te lezen, mijzelf te blijven ontwikkelen en maatwerk te bieden. Wat heeft een leerling nodig? Wat kan ik voor een leraar of een klas betekenen?”

Een goede school heeft een mediatheek
Lezen is belangrijk voor de taalontwikkeling en kan bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van mensen. Recente onderzoeken laten zien dat het leesniveau en het leesplezier daalt. De korte lijn op een school tussen de mediatheek en de leerlingen en medewerkers, zorgt voor een sterke ondersteuning van het onderwijs “Daarom is in onze beroepsgroep de uitspraak ‘een goede school heeft een mediatheek’ een bekende slogan. Het heeft echt een meerwaarde”, vertelt Visser.

Blind dates
De mediatheek heeft leerlingen en medewerkers veel te bieden. Visser: “Ik vind het het leuk om leerlingen te adviseren over boeken en met leraren te overleggen over een leespakket, maar ook om extra activiteiten te initiëren en contacten te leggen. Zo zijn er ‘blind dates’ met boeken voor onze leerlingen, gaan wij elk jaar met een groepje leerlingen naar De Dag van de Jonge Jury, komen schrijvers met enige regelmaat de klassen in, is er een speciale kennismaking met de mediatheek voor startende leraren en is er een spreker van de Koninklijke Bibliotheek uitgenodigd voor onze Regiogroep van mediathecarissen”.

Prijswinnaar
De winnaar van de Nationale Mediatheek Trofee en de Mediathecaris van het Jaar wordt op 24 november a.s. bekend gemaakt tijdens de Dag van het Literatuuronderwijs. “Een prijs winnen zou natuurlijk heel leuk zijn. Met het geldbedrag wat gewonnen kan worden kunnen we weer heel veel leuke activiteiten ontwikkelen voor onze leerlingen en dat is het allerleukste wat er is”, aldus Visser.